neděle 5. května 2013

Učitel češtiny a informační technologie IV

Pokračování článku Učitel češtiny a informační technologie

Redaktor: Slíbil jste nám něco o tabletech.
Učitel: Ano. Ve výuce používám také tablet. Je možné jej propojit třeba s dataprojektorem a i při procházení třídou mohu dětem z tabletu promítat to, co potřebuji. Samozřejmě rád zapojuji hlavně děti. Na rozdíl od interaktivní tabule mohu při procházení třídou jen položit tablet před nějakého žáka a on doplní text, vybere správnou odpověď, dokreslí, přiřadí atd. Nezdržujeme se chozením k tabuli a ostatní žáci vidí vlastně totéž promítané dataprojektorem. Samozřejmě je ještě lepší, pokud je tabletů více a žáci mohou pracovat třeba ve skupinách. Používáme aplikace určené pro procvičování, ale i jiné, které slouží třeba k vytváření příběhů, knih, deníků. Různé aplikace lze používat i na chytrých telefonech, které mají žáci. Mnohé webové aplikace, které používáme, nabízejí i mobilní verze. Mnozí žáci mají vlastní tablet a stahují si aplikace, které používáme i pro domácí použití.
Redaktor: Stále mluvíte jen obecně o tabletu. Máte nějakou oblíbenou značku nebo alespoň operační systém tabletu?
Učitel: Proto jsem mluvil jen o tabletu obecně, abych se tomuto vyhnul. Ale na přímou otázku tedy přímá odpověď: Používám iPad. Ve chvíli, kdy jsem se rozhodoval, jaký tablet zvolit, nabízel více free aplikací využitelných pro výuku. Možná jej časem předežene Android, ale myslím, že ta doba ještě nenastala.
Pokud se čtenáři chtějí dovědět něco více o tabletech a jejich použití ve výuce, doporučuji sledovat třeba iPadveškole, iSchool, iSEN. Ze zahraničních třeba Android4schools nebo iPad Apps for school. Ještě lepší je vypravit se na některou z akcí, třeba Učitelský summit, konferenci iCON EDU nebo Počítač ve škole. Všechny jmenované již letos proběhly, ale jistě se budou opakovat i příští rok. Uvidíte na vlastní oči, co je možné s tablety dělat, nebo si to přímo vyzkoušíte třeba při workshopu. Lze si objednat i různá školení. 
Redaktor: Slíbil jste, že nám prozradíte, kde hledáte všechny ty zajímavé programy a aplikace.
Učitel: K aktivnímu vyhledávání samozřejmě používám internetový vyhledávač asi jako všichni ostatní. Ale v poslední době už ke mně většina těch aplikací přichází skoro sama.
Redaktor: Přichází sama? Můžete to vysvětlit?
Učitel: Ano, přichází sama. Vysvětlení je docela jednoduché. Způsobů, jak ke mně přicházejí, je hned několik. Předně používám RSS čtečku. Ohledně čtečky mne velmi zklamal Google. Zrušil totiž můj oblíbený Google Readers. Musel jsem tedy vyhledat jiný nástroj. Teď používám Feedly. Různých online čteček je samozřejmě mnoho.
Redaktor: Můžete čtenářům přiblížit, jak taková čtečka funguje?
Učitel: O RSS čtečkách určitě existuje řada jiných článků. Tak jen stručně. Když naleznete nějaký web, který uveřejňuje zajímavé články, přidáte si jej do své RSS čtečky. V seznamu se vám pak objeví názvy nových článků a můžete se rozhodnout, zda stojí za přečtení nebo ne. Zdroje můžete různě třídit, články jednoduše sdílet.
Redaktor: Co zařazujete do své čtečky?
Učitel: Sleduji moderní trendy ve vzdělávání. Ve čtečce mám například SpomocníkaČeskou školuEduin. Kromě různých webů, které jsem již uváděl, tam mám i mnoho různých blogů učitelů. Většinou ale anglicky píšících autorů. Samozřejmě, že různé nápady nebo webové aplikace jsou použitelné i při výuce češtiny, ale mnohem lepší by bylo, kdyby existovalo více česky píšících autorů. Věřím, že mnoho učitelů českého jazyka s žáky využívá různé online nástroje. Ale málo o tom píší. 
Redaktor: V čem je příčina, že čeští učitelé píší blogy tak málo?
Učitel: Myslím, že příčin je několik. Předně mají málo času. Jedná se o lidi velmi aktivní, kteří rádi objevují nové věci a raději promýšlí zajímavou hodinu pro žáky, než by o tom psali. Potom to může vypadat, že učitelů aktivně používajících technologie je málo, ale věřím, že tomu tak není. Další příčinou je to, že mají dojem, že vlastně nedělají nic závratného, o čem by bylo třeba psát. Vždyť se jen snaží učit žáky pro ně přitažlivým způsobem.
Mnoho z těchto aktivních učitelů lze potkat na sociálních sítích. 
A právě sociální síť Google+ je dalším zdrojem, odkud čerpám. Zde je možné vyhledat třeba skupinu GEG Učte s námiGEG Podřipsko nebo GEG ČR. Ve všech těchto skupinách najdete učitele, kteří mezi sebou sdílí různé nápady, odkazy a materiály pomocí sítě, ale setkávají se i offline. Plánují návštěvy různých zajímavých akcí zaměřených na vzdělávání.
Společně objevujeme nové aplikace, sdílíme postřehy a nápady na jejich využití v různých předmětech, učíme se navzájem. Když si nevím s něčím rady, položím dotaz a určitě se najde někdo, kdo ví, nebo začne se mnou hledat odpověď. Někdy stačí jedna věta a vznikne zajímavá akce
Redaktor: Máte nějaké doporučení pro ty, kteří chtějí s využíváním technologií teprve začít?
Učitel: Nebát se začít. Nenechat se odradit případným neúspěchem. Najít si podobně zaměřené učitele. Myslet pozitivně. Učit se. Hledat, zkoušet, sdílet postřehy s ostatními.
Redaktor: Děkuji vám za rozhovor.

3 komentáře:

  1. Já jsem si při výuce oblíbil i smart hodinky, které mám propojené právě s ovládáním prezentace a tak. Nehledě na to, že děcka cepuju za telefony, ale občas se mi stalo, že mi taky někdo zazvonil. A ty hodinky tohle úplně v pohodě eliminují. :) Ale na ten dataprojektor jako ovládání je to fakt super. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já měla vždycky štěstí na učitele, kteří uměli svůj jazyk a ještě to byli takoví ti typičtí chlapi, kteří doma vlezli pod auto nebo s invertorovou svářečkou manželce svařili držák na truhlík na kytky. :) Ale asi to bylo štěstí, protože zrovna češtináři, o kterých mi vyprávěly kamarádky, byli takoví ťunťové, na kterých seděla centimetrová vrstva prachu. :)

    OdpovědětVymazat
  3. lol, co k tomuhle dodat. :) Já osobně měl celkově na učitele štěstí, ale učitelé informatiky byli vždycky hrozní moulové, kteří to rozhodně učit neměli. Snad až na jednoho, se kterým jsem doteď v kontaktu, ale to především kvůli tomu, že má stejný koníček jako já – investice. Díky němu jsem se dozvěděl, že neexistuje jen investiční zlato a stříbro, ale třeba i investiční platina, ve které mám uložené peníze. :)

    OdpovědětVymazat